Har tillbringat hela dagen i vackra Ljubljana i Slovenien. Slovenien är ett land som är mycket aktivt i de frågor som jag ansvarar för så det är viktigt att ha en intensiv dialog med ministrarna här. Förutom möten med inrikesministern och justitieministern hann jag också med studiebesök på Sloveniens asylcenter samt deras National Centre of Investigation som jobbar med organiserad brottslighet och ekobrott. Jag träffade chefen för landets antikorruptionskommission och vi talade om det korruptionsförslag som jag presenterar om tio dagar. Han gav en del väldigt värdefulla tips.

Borut Pahor är Sloveniens premiärminister och vi har varit kollegor i Europaparlamentet så honom känner jag väl. Vi satt bl a i Kroatienutskottet tillsammans så vår diskussion handlade naturligtvis mycket om Kroatien och sluttampen på deras medlemskapsförhandlingar. Vi talade också generellt om situationen på västra Balkan och de regionala konsekvenserna av arresteringen av Mladic igår. Överlag handlade dagens diskussioner mycket om Kroatien men också om visum, Schengen, asylpaketet och situationen i Nordafrika.

Slovenien har en folkomröstning nästa vecka om ett paket syftande till tuffa men nödvändiga pensionsreformer. Det ser tufft ut enligt opinionsundersökningar.

