Dagen började med ett frukostmöte på EPC, European Policy Centre, en av de större tankesmedjorna i Bryssel. Mitt tal handlade om arbetskraftsinvandring och det var ganska skönt att få prata om långsiktiga utmaningar och se bortanför de akuta asylutmaningarna. Det var många representanter från näringslivet på frukosten och de bekräftade behovet av arbetskraftinvandring i Europa. I början på nästa år kommer jag att presentera en mer omfattande strategi för arbetskraftinvandring i EU. En stor del av dagen har annars gått åt till just diskussioner med mina medarbetare om vilka frågor vi ska prioritera under nästa år bland alla de som jag har i min portfölj. Till hösten ska kommissionen presentera sitt arbetsprogram för 2012 och till dess måste alla kommissionärer har skapat ordning och reda bland de olika förslag som kommer.

Idag följer vi alla med spänning utvecklingen och debatten i Grekland inför förtroendeomröstningen om regeringen ikväll. Det är ingen avundsvärd uppgift den grekiska regeringen har, men samtidigt helt nödvändigt att reformer genomförs. Det europeiska rådets toppmöte på torsdag och fredag kommer med allra största sannolikhet att ägna mycket stor energi åt att tala om just Grekland. Migration är ju annars temat för mötet och jag har ägnat stor tid åt att samordna kommissionens positioner inför fredagens slutsatser, i eftermiddag sitter jag ner med kommissionsordförande Barroso och stämmer av.

