Med Interpols generalsekreterare Ronald K. Noble

Med Interpols generalsekreterare Ronald K. Noble

Imorse åkte jag till Lyon för att besöka Interpol som har sitt högkvarter där. 190 länder är medlemmar i Interpol och det var väldigt intressant att höra hur de arbetar. Vi diskuterade frågor som organiserad brottslighet, cyber, övergrepp mot barn etc.

På senare tid har samarbetet mellan Europol och Interpol blivit allt bättre. Samarbetet har t ex lett till ett par stora gripande av internationella ligor som sysslar med att sälja och sprida barnövergreppsbilder. Vi diskuterade hur vi skulle kunna vidareutveckla samarbetet, vad gäller utbildning av poliser i nya demokratier, som Tunisien och Libyen t ex, där kommissionen redan är engagerade. Ett fungerande polisväsende där polisen jobbar i medborgarnas tjänst, och inte i diktaturens, är förstås centralt i en övergång till ett demokratiskt samhälle. Interpol planerar ett centrum i Singapore för att samordna kampen mot cyberbrott. Inom några veckor lägger jag förslag på ett europeiskt cybercrime center. Vi diskuterade förstås samarbete här emellan.

Mitt besök sammanföll med att Interpol höll sin årliga konferens med de som är nationellt ansvariga, så där var polismän från nästan 100 länder på plats. Jag hade möjlighet att lyssna på slutsatserna och att i mitt avslutningsanförande berätta lite om vad som är på gång inom EU och arbetet med vår interna säkerhetsstrategi.

