Vilket vårväder vi har i stan, mitt vackra tjänsterum mot Stockholms ström badar i sol!

SäckenIdag har jag mött ett 60-tal ungdomar och diskuterat EU-politik i Rosenbadsparken. Det är glädjande att se att det finns ett så stort intresse inför valet till Europaparlamentet senare i vår. Jag fick med mig en stor säck med idéer och synpunkter. Se inslaget i programmet ”EU-turken” på Utbildningsradion.

Inför morgondagens toppmöte i Bryssel har Fredrik Reinfeldt, Carl Bildt, Anders Borg och jag stämt av Sveriges ståndpunkter med Riksdagens EU-nämnd. Det blev sedan språngmarsch till den väntande rumänske utrikesministern. Rumänien har många utmaningar att brottas med. Den ekonomiska krisen har slagit extra hårt mot landet och problemen med korruption finns tyvärr alltjämt. Utrikesminister Diaconescu verkade dock vara uppriktigt angelägen om att göra något åt båda dessa utmaningar.