klubba_250x120Har varit i Umeå hela dagen. Solen sken och det finns hopp om vår även här. Höll öppet möte i Norrlandoperans café om ordförandeskapet. Lunchseminarium är ett koncept som jag prövat runt om i landet. En annons i tidningen, en tillgänglig lokal, en enkel macka och en timmes EU-prat. Det funkar ganska bra och är ett enkelt sätt att vara tillgänglig för allmänheten. Jag berättade lite kort om ordförandeskapet och aktuella EU-frågor, och sedan blev det frågestund. Cirka 60 personer hade kommit dit, inte så illa en solig dag mitt i påsklovet.  

Hann även med ett besök på universitetet där de på KBC, Kemiskt-biologiskt center, arbetar med många spännande projekt, inte minst med att ta fram genmodifierade träd som kan producera mycket biomassa. Det är ett stort EU-projekt med samarbete i många länder, delvis finansierat av 7:e ramprogrammet, EU:s forskningsprogram. Det är alltid intressant att se konkreta projekt bakom EU-statistiken och just detta känns väldigt angeläget och aktuellt .

Innan flyget gick till Stockholm var jag inbjuden av Utrikespolitiska Föreningen att föreläsa. Där har jag varit många gånger och det bruka alltid vara intressant med många aktiva frågeställare. Så även denna gång.

Med mig under dagen var Britt-Marie Lövgren som är folkpartikandidat till Europaparlamentet. Det blev en del frågor om valet också.