Idag har jag firat Europadagen, den dag vi firar till minne av att Robert Schuman 1959 lade fram sin plan för att ställa fransk och tysk kol och stålproduktion under gemensam kontroll. Det ledde fram till Kol- och Stålunionen, EG, EU och dagens fredliga och omfattande samarbete mellan snart hela den europeiska kontinentens länder. Det är sannerligen värt att högtidlighålla.

Jag deltog i olika aktiviteter på Kulturhuset i Stockholm där det var Europatema hela dagen. Diskuterade europeisk krishantering med Jogan Giesecke från Europeiska Smittskyddsbyrån ECDC och Malena Britz, forskare från Försvarshögskolan. Fick också möjlighet att säga några korta ord om ordförandeskapet innan den stora höjdpunkten för dagen hölls, debatten mellan partiernas toppkandidater inför valet den 7 juni. Nu är valrörelsen till Europaparlamentsvalet igång allvar, tror att samtliga partier har sin valupptakt denna helg. Det ska bli spännande, jag ska försöka delta så mycket det går. Kristdemokarterna meddelade idag i samband med sin upptakt att de tänker arbeta för ett svenskt euromedelskap. Det är bra, vi är många som behöver bilda opinion i denna fråga. På måndag ska jag tala om euron på ett möte på sydsvenska handelskammaren i Malmö.

På mån dag ska jag också träffa mina kollegor från Frankrike, Tjeckien, Spanien och Belgien. Inför det mötet pratade jag precis med den nye tjeckiska EU-ministern Stefan Füle som idag gör sin första dag på jobbet. Jag hoppas att vi skall kunna arbeta nära tillsammans, det är ju bara några veckor kvar nu på det tjeckiska ordförandeskapet.