Idag är det exakt en månad kvar till vi tar över ordförandeklubban. Därför har jag presenterat webbplatsen för Sveriges ordförandeskap, se2009.eu. Jag gjorde det på Malmö högskola i deras vackra bibliotek. Webbplatsen kommer att öka insynen i EU-arbetet, dels genom att det lättare går att följa mötena i kalendariet och dels ska det vara lätt att komma i kontakt med nyckelpersoner. Förhoppningen är att såväl journalister som allmänhet skall kunna få reda på allt de vill på ett överskådligt och konkret sätt. Det ska vara lätt att söka och man kan prenumerera på olika tjänster. Den berömda svenska öppenheten skall omsättas i praktiken och dessutom skall vi jobba med twitter, bloggar och websända intervjuer.

Till lunch hade jag ett av mina lunchmöten med kaffe, macka och EU-prat. Trots det fantastiska vädret var det fullt med folk och frågorna haglade om Turkiet, romer, språkfrågor, euro mm. Kul! Det märks att EU-temperaturen har höjts rejält.

På eftermiddagen kampanjade jag med Olle Schmidt i Malmö och Ystad. Vi presenterade folkpartiets rapport om fördjupat polissamarbete, ett så kallat europeiskt FBI.