Idag har jag fått en ny kollega i Frankrike, Pierre Lellouche. Det är den fjärde franske EU-ministern sedan jag själv blev minister. Jag känner inte honom, men han är en välkänd profil i det politiska Frankrike och jag hoppas naturligtvis på gott samarbete. Min nuvarande kollega Bruno le Maire har blivit jordbruksminister. Det är absolut att betrakta som en befodran i Frankrike.

Hela regeringen har haft möte på Haga Slott på förmiddagen för att stämma av det sista inför ordförandeskapet. Det var givande och nyttigt, det känns verkligen att alla är laddade, men väl medvetna om alla svårigheter. Vi fick goda råd från rådets generalsekreterare Pierre de Boissieu och Michael Shackleton från Europaparlamentet.

Allt sedan jag blev statsråd har jag haft för vana att en gång per termin rådslå med representanter för det civila samhället. Det är värdefulla diskussioner om aktuella EU-frågor med fackföreningar, svenskt näringsliv, miljö, konsument, ungdomsorganisationer mfl. Idag talade vi förstås om ordförandeskapet och det program som Fredrik Reinfeldt presenterade igår. De flesta verkade vara nöjda med prioriteringarna men skickade med intressanta synpunkter.