Cecilia med stafettpinneDag ett förlöpte smidigt igår. Stockholm visade sig från sin vackraste sida och vi hade väldigt bra samtal och möten med kommissionen på Stadshuset under dagen. Vid det här laget känner vi kommissionärerna ganska väl och det underlättar förstås när vi skall samarbeta framgent. Jag tyckte även att invigningskonserten på Skansen var väldigt fin, en bra blandning mellan svensk och utländsk sång och musik, dans och även lite cirkus. Stefan Füle, min tjeckiska kollega lämnade över stafettpinnen till mig och nu ligger den på mitt rum i väntan på att lämnas till Spanien i januari. Men än är det långt dit…

Med Füle och tjeckiska cyklisterInnan föreställningen på Skansen träffade jag två tjeckiska cyklister som hade cyklat till Stockholm från Prag (!) och ville lämna över en kopia på en gammal karta. De ville på så sätt visa på vänskapen mellan Sverige och Tjeckien och önska lycka till.

 

Fler bilder från gårdagen, inklusive cyklisterna finns på www.se2009.eu. Där kan man även läsa min ”presidency blog”, där jag på engelska kommer att kommentera ordförandeskapet varje dag.

Idag ska jag träffa ett stort antal utländska EU-korrespondenter som är i Stockholm sedan några dagar. Vi skall göra en liten båttur i Skärgården och där ska jag passande nog tala om Östersjöstratgein. Med på båten är även statsministerns klimatrådgivare Lars-Erik Liljelund som skall berätta om läget inför klimatförhandlingarna i Köpenhamn.

I morgon kommer president Nicolas Sarkozy till Stockholm. Det ska bli spännande. Han har också med sig sin utrikesminister Bernard Kouchner och den nye EU-ministern Pierre Lellouche som jag träffar för första gången.