Har haft en intensiv dag i Haag med bland annat lunch med min kollega Frans Timmermans. Vi gick snabbt igenom vår ordförandeagenda och fann att vi var i princip överens i alla frågor. Vi kommer att kunna räkna med ett starkt holländskt stöd under ordförandeskapet, inte minst vad gäller ekonomi och klimat. Lunchen fokuserade sedan på lite allmänt EU-skvaller och taktiksnack, också mycket användbart. Frans har en enorm erfarenhet av det europeiska samarbetet och känner alla. Det som han inte vet är knappt värt att veta och därför är det bra att stämma av med honom lite då och då.

På eftermiddagen var jag inbjuden att tala på Clingendael (motsv. Utrikespolitiska institutet) som har en mångårig tradition att bjuda in de nya ordförandeskapens ministrar. Det var en fullsatt sal och jag fick svara på en mängd olika frågor från ambassadörer, regeringstjänstemän och allmänt intresserade medborgare.

Har precis landat i Strasbourg. Här samlas nu det nyvalda Europaparlamentet och staden är som vanligt vid de månatliga sessionerna full med ledamöter, assistenter, tjänstemän, journalister mm. Det är klibbigt och varmt och nåt vidare 14-julifirande ser vi inte till än så länge men det blir nog fyrverkerier senare i kväll. Det känns lite konstigt att efter sju år som ledamot nu befinna sig ”på andra sidan”. Jag har från min plats i sessionssalen sett och hört 14 ordförandeskap presentera sina program och i morgon kommer jag själv sitta på rådsbänken med statsministern. Det kommer att bli många besök i Starsbourg den närmaste tiden från min sida då jag representerar ordförandeskapet i frågestunden och de allmänna debatterna.

Ikväll äter jag middag med den svenska liberala delegationen: Olle Schmidt, Marit Paulsen, Cecilia Wikström, Lena Ek och några medarbetare. Då får jag förhoppningsvis lite rapporter från hur diskussionerna går i den liberala gruppen, vilka utskottsplatser och positioner som liberalerna har fått i den senaste veckans förhandlingar.