Frågestund i riksdagen och jag fick frågor om budgetöversynen, Islands medlemskapsansökan och situationen för HBT-personer i EU. Budgetöversynen hade jag precis diskuterat med kommissionär Algirdas Semeta som var i Stockholm idag. Kommissionen kommer nu äntligen att lägga fram sitt underlag för den nya långtidsbudgeten. Den har vi väntat på i ett år. Vi hoppas att den kommer så snart som möjligt så vi hinner inleda diskussionerna under vårt ordförandeskap och sätta tonen inför att spanjorerna tar över vid  årsskiftet. Jag tjatar mycket om detta men det är så oerhört viktigt att EU skaffar sig en modern, ändamålsenlig budget som svarar mot de utmaningar vi har idag och som använder skattebetalarnas pengar klokt. 

Den ganska avslagna valrörelsen i Tysland ser nu ut att bli ganska spännande och framför allt jämn. Jag hoppas naturligtvis på en koalition mellan CDU och FDP, vårt liberala systerparti.  Sent på söndag kväll  lär vi veta. Även i Portugal är det val  på söndag och också här är det jämnt mellan den socialdemokratiska sittande regeringen och oppositionen.

Imorgon blir det Spanien för hela slanten, först en arbetslunch med min kollega Diego Garrido Lopez och sedan deltar vi tillsammans i ett samtalBokmässan. Förhoppningsvis blir det också tid över att hinna titta lite på böcker och lyssna på något föredrag av någon av de många gästande spansktalande författarna.

Mer om Bokmässan: DN, DN, SvD, Kulturbloggen