Det snöar i Bryssel och hela Belgien är i chock efter en fruktansvard tågolycka igår med minst 20 döda och många skadade. Tänker naturligtvis på alla anhöriga.

Jag har nu installerat mig i mitt arbetsrum i Bryssel och börjar sakta sätta mig in i arbetet. Igår traffade jag Sveriges nya EU-minister, Birgitta Ohlsson som var i Bryssel for att träffa lite folk. Vi pratade om bl.a Östersjostrategin som är ett av hennes viktigaste områden. Det var en stor framgång for det svenska ordförandeskapet att den kom på plats men nu gäller det att inte släppa taget och arbeta for att strategin nu blir konkret och implementeras. Birgitta verkar med full kraft kasta sig over sitt nya jobb och det är bra. Det ar viktigt att det engagemang som EU-frågorna väckte hos regering och allmänhet under ordförandeskapet inte försvinner. Det var ju Göran Perssons misstag att han slutade tala EU efter ordförandeskapet 2001.

Träffade ocksa Torbjörn Jagland igår, Europarådets generalsekreterare. Vi hade mycket samarbete under det svenska ordförandeskapet och kommer naturligtvis behöva arbeta nära varandra nu också. Alla mina ansvarsområden har ju en stark MR-dimension och Europarådet har oerhört mycket kunskap, erfarenhet och kontakter på det omradet.

Igar utbröt en tvist mellan Libyen och EU då Libyen ensidigt beslöt att suspendera alla visum till medborgare i Schengenländerna, även de som redan utfärdats. Detta är olyckligt och jag kommer under dagen att diskutera hur vi från kommissionen ska reagera pa detta. Bakgrunden ar att Schweiz, som ocksa är med i Schengen, arrresterade Khadaffis son.