Idag har hela kommissionen, alla 27, varit i Madrid för att träffa det spanska ordförandeskapet. Det är något varje ordförandeskaps regering gör med kommissionen och jag minns en vacker sommardag den 1 juli då vi från den svenska regeringen tog emot den förra kommissionen. Vi hade intressanta överläggningar och sedan deltog alla i invigningen på Skansen. Det spanska ordförandeskapet har nu pågått en tid men eftersom kommisisonens godkännande drog ut på tiden fanns det inte möjlighet att träffas förrän idag.

Det var givande diskussioner, varje kommissionär träffade ”sina ministrar”, i mitt fall justitieministern och inrikesministern. Vi talade om Stockholmsprogrammet och den handlingsplan som kommisionen ska lägga fram senare i vår. Jag berättade även om de förslag som kommer under våren rörande legal migration och bättre mottagandevillkor för asylsökande samt direktivet om trafficking. Därefter hade vi en diskussion med hela den spanska regeringen. Regnet öste ner i Madrid, precis som i Bryssel där vi nyss landade. Den spanska regeringen har ett ambitiöst program samtidigt som den har stora ekonomiska inrikespolitiska problem.

Imorgon kommer jag att lägga fram mitt första förslag till kommissionskollegiet, en förändring av Frontex, EU:s gränskontrollmyndighet.