Jag har ägnat några dagar åt att fördjupa mina kunskaper om den gränsöverskridande brottsligheten. I torsdag var jag hela dagen i Haag på Europol och talade med de som jobbar där. Där jobbar analytiker och poliser från hela EU, varje land har sina sambandsmän på plats och de försöker kartlägga brottslighet och bistå de nationella polismyndigheterna. Väldigt mycket av den så kallade vardagsbrottsligheten i våra städer är ju den yttersta länken i en kedja av mer gränsöverskridande organiserad verksamhet.

Det var oerhört spännande – men skrämmande – att höra hur de jobbar med att spåra och spränga ligor som sysslar med människohandel, pengaförfalskning, narkotikasmuggling, vapenhandel mm mm.

I fredags var jag runt i Göteborg och träffade länspolismästaren i Västra Götaland Ingemar Johansson, besökte internationella åklagarkammaren och tullen. Att höra deras berättelser från fältet och hur de samarbetar med andra europeiska länder var mycket lärorikt. På måndag träffar jag chefen för rikspolisstyrelsen, Therese Mattsson. Det är min avsikt att besöka ”mina verksamheter” i alla medlemsländer, och det känns naturligt att börja med Sverige.

På måndag firar jag internatioenlla kvinnodagen med lite olika aktiviteter i Stockholm – bland annat ett öppet möte om EU:s arbete mot trafficking och sedan på ett seminarium som 1,6 miljoners klubben arrangerar.