Helgens möte i Varese var intressant. På lördagen hade vi bland annat en längre diskussion om hur kriminellas tillgångar kan konfiskeras. I Italien jobbar polisen mycket med att beslagta maffians tillgångar som uppgår till enorma summor. När de italienska lagarna skärps ökar dock aktiviteten att tvätta pengar i andra europeiska länder med mindre sträng lagstiftning. Därför finns det all anledning att titta på hur vi kan jobba på EU-nivå med dessa frågor, väl medveten om att det är juridiskt komplicerat och känsligt.

Alldeles strax åker jag till Washington DC för tre intesiva dagar. Resan är naturligtvis en del att att vi nu är inne i slutförhandlingarna om TFTP-avtalet och diskussionerna kommer mycket att handla om de återstående frågorna. Förhoppningsvis kan vi göra rejäla framsteg i förhandlingarna så att allt kan sys ihop nästa vecka. Jag ska bland annat besöka National Targeting Center där de gör olika analyser i syfte att bekämpa terrorism. Det är också inplanerat ett möte med John Brennan som är biträdande National Security Adviser till presidenten.

Jag gillar Washington, det är en stad som fullkomligt vibrerar av politik och debatt, med många spännande think tanks. Jag hade möjlighet att vara stipendidat några månader på CSIS (Centre for Strategic and International Studies) för några år sedan, men denna gånger hinner jag nog inte dit för att hälsa på. Men det blir väl fler resor…

Efter Washington åker jag direkt till Luxemburg för ett rådsmöte med inriksministrarna. Då kan jag lämna färsk rapport i förhandlingsläget.