Igår kunde vi i EU-kommissionen – via pressen – ta del av ett dokument som läckt ut från franska inrikesministeriet. I detta beordrar man att 300 illegala läger ska stängas ner inom tre månader, och ”särskilt romernas”.

Detta är naturligtvis uppseendeväckande. När jag och min kollega Viviane Reding träffade de franska ministrarna Eric Besson och Pierre Lellouche fick vi tydliga försäkringar om att man inte tog sikte på särskilda etniska grupper. Det cirkulär som läckt ut tyder på motsatsen.

Jag uttryckte min avsky för denna typ av åtgärder igår i Europaparlamentet och vi har senaste dygnet fört intensiva samtal inom kommissionen.

Min kollega Viviane Reding höll presskonferens idag och var mycket tydlig med att etnisk diskriminering inte hör hemma i dagens Europa. Jag kan inte annat än hålla med. Detta är en politik som för länge sedan borde ha förpassats till historiens soptipp.

Kommissionen har som uppdrag att uppträda som fördragens väktare och vi har sedan tidigare fått in flera anmälningar mot att det franska agerandet bryter mot EU.s lagar. Vi inledde därför en juridisk analys av det franska agerandet och vi räknar med att ha den klar inom några dagar. Personligen ser jag inte att vi kan komma fram till annat än att Frankrike brutit mot EU:s regler. Vi kommer då snarast inleda ett s.k. överträdelseförfarande mot Frankrike, som ytterst sett leder till att vi kan dra landet inför domstol.