Igår var jag på Bo & Biblioteksmässan i Göteborg. Det var precis som alltid myllrande, svettigt och fullt av spännande diskussioner. Själv började jag med att prata om organiserad brottslighet med författaren Lasse Wierup. Han har skrivit mycket om ämnet och hade intressanta synpunkter för mig som jobbar med frågorna. Vi hann prata droger, polissamarbete, trafficking, cyberbrott illegala vapen mm. Inte minst intressant var att han lyfte fram att vi måste bli bättre på att komma åt pengarna. Grunden för brottslighet är naturligtvis att det finns pengar att tjäna, men inte minst i Sverige har vi mycket att göra på detta område. Jag kommer att lyfta fram arbetet med att komma åt kriminellas tillgångar i den säkerhetsstrategi jag ska presentera senare i höst.

Jag deltog också i ett seminarium om asylpolitik och kvinnors med Sveriges kvinnolobby. Asylpolitiken behöver på flera områden bli mer genusmedveten och jag förhandlar just nu flera förslag som bland annat innebär att vi tar större hänsyn till kvinnors situation. Men att förhandla asylfrågor just nu i Europa är inte det lättaste, med de stämningar som råder…

Men jag hann även så klart springa runt i en rad spännande montrar och kom därifrån med en hel trave böcker.

På måndag bär det av till Grekland för asyldiskussioner.