Igår skulle Europaparlamentets Sasharovpris delas ut, som det brukar sedan 15 år tillbaka i december. När jag var ledamot var jag mycket aktiv i underutskottet för mänskliga rättigheter och engagerade mig mycket i just Sasharovpriset. Jag har framgångsrikt nominerat två av pristagarna, båda från Kuba – Oswaldo Payas och Damer i vitt. I år var det tänkt att Guillermo Farinas, kubansk samvetsfånge, skulle få priset men hans stol gapade tom eftersom han inte fick utresetillstånd från Kuba. Visserligen har Guillermo och de flesta av de politiska fångarna (men inte alla) släppts eller deporterats, men förtrycket på Kuba är fortfarande stort och demokrati och mänskliga rättigheter långt borta.

Här i Bryssel vräker regnet ned över de avspärrade kvarteren kring Schumanrondellen. EU har toppmöte och rådsbyggnaden Justus Lipsus kryllar av premiärministrar. Ekonomin är (som vanligt) det stora temat och Europeiska rådet väntas godkänna den mindre fördragsjustering som krävs för att räddningsfonden skall bli i enlighet med framför allt tysk grundlag. Dessutom kommer medlemsländerna förhoppningsvis acceptera att ge Montenegro kandidatstatus.

Senare ikväll är det julfest med DG Home. Även om vi jobbar en vecka till är det ett tillfälle att tacka alla medarbetare och personal för ett hårt och gott arbete under detta mycket intensiva år.

Imorse träffade jag ett 80-tal albanska studenter som var i Bryssel på studiebesök. De var den första grupp albaner som sedan igår kan resa utan visum till EU och de var naturligtvis mycket glada över att äntligen behandlas som andra européer, som en av studenterna uttryckte det.