Idag har jag varit i Berlin. Huvudanledningen var att tala inför
över tusen poliser från ett femtiotal länder på en europeisk
poliskongress som äger rum varje år. Här kan du läsa mitt tal.

Under dagen har jag också passat på att träffa andra personer bla
statssekreteraren för arbetsmarknadsministern, Andreas Storm
för att diskutera arbetskraftsinvandring och integration. Tyskland
är ju, precis som de flesta EU-länder, i stort behov av arbetskrafts-
invandring och vi diskuterade de olika förslag som nu ligger
på förhandlingsbordet. Jag hann också med en arbetslunch med
justitieministern Sabine Leutheusser Schnarrenberger för att prata
om datalagring, PNR, övergrepp mot barn och kommissionens
planerade förslag mot korruption som kommer senare i vår. Det var
ett bra förmöte inför rådsmötet nästa vecka.

Under eftermiddagen har jag också besökt ett intressant
integrationsprojekt i Kreuzberg som EU delvis finansierar.

Det är fascinerande att se hur Berlin förändras inför varje besök
i staden. Första gången jag var här var 1987. Vi tog oss över till
Östberlin, besökte check point Charlie och festade i Kreuzberg. Då
delade muren staden och Europa. Idag byggs och renoveras det
med en väldig fart.

Ropen på frihet och demokrati fortsätter att sprida sig i
Mellanöstern och Nordafrika. Visst är det en helt annorlunda
situation nu men stämningen påminner om den som rådde i Öst- och
Centraleuropa 1989.