Idag är det generalstrejk i Belgien, vilket innebär att bussar och metro inte går samt att många affärer är stängda. En mängd människor går eller cyklar till jobbet. Det är soligt men kallt i Bryssel, men några uteserveringar har faktiskt öppnat redan. Belgarna är ett härdat släkte. Det är också sportlovsvecka i alla belgiska skolor så hela staden är ganska ödslig. Mina medarbetare verkar dock alla ha lyckats ta sig till jobbet.

Jag sitter idag nästan hela dagen med mina medarbetare och planerar för nästa långtidsbudget. Behoven inom mitt område är stora, samtidigt vet vi att ingen budgetökning är att vänta. Det gäller därför att prioritera, förenkla och fokusera på det som verkligen ger europeiskt mervärde. Det kommer att bli svåra förhandlingar den närmaste tiden och kommissionens förslag skall vara klart i slutet på juni. Nästa vecka är jag inbjuden till Europaparlamentets specialutskott om långtidsbudgeten för att presentera mina tankar.

Jag har också haft ett långt möte med Rob Wainwright, Europols chef. Vi talade bl.a om de senaste trenderna gällande europeisk brottsutveckling. Senare i eftermiddag ska jag träffa Turkiets utrikesminister som är i Bryssel. Det blir nog mest tal om visumfrågor och hur vi ska kunna underlätta för turkiska studenter, affärsmän mm att resa till EU.

Jag kan inte låta bli att kommentera den glädjande uppgörelsen som regeringen och miljöpartiet gjorde igår om gömda flyktingars rätt till skola och sjukvård. Det är ett jättebra beslut! Sverige är verkligen landet tvärtemot, jag tror inte att ett sådant beslut hade varit möjligt i något annat land idag där man mest diskuterar hur människor ska kunna kastas ut eller hindras från att komma in.