Idag har jag varit i Haag hela dagen. Jag har träffat integrationsministern, invandrarministern och EU-ministern. Dessutom var jag på en slags hearing i   andra kammaren med ledamöter från asyl- och migrationsutskottet. Jag passade också på att besöka Europol och Eurojust som båda har sitt säte i Haag. 

Den politiska debatten i Nederländerna handlar väldigt mycket om asyl- och migrationsfrågor, inte minst på grund av de uppgörelser som minoritetsregeringen har gjort med PVV, Geert Wilders parti. Framför allt fick jag många frågor kring direktivet om familjeåterförening som regeringen vill riva upp på flera punkter. Enligt Stockholmsprogrammet ska kommissionen lägga fram ett diskussionspapper, en så kallad grönbok, i detta ämne. Vi förbereder nu för ett sådant papper till hösten och i det avseendet var det intressant att höra de holländska synpunkterna.