Idag är hela kommissionärskollegiet i Warszawa för ett heldagsmöte med den polska regeringen som nu är ordförande i rådet. Vi träffas allihop men har också separata möten med våra respektive ministrar. För min del kommer jag mest ha att göra med inrikesminister Jerzy Miller som jag känner väl och kommer bra överens med. Han har höga ambitioner och hoppas driva på såväl asylpaketet som ett stärkt Schengensamarbete.

Premiärminister Tusk höll i onsdags ett bejublat tal i Europaparlamentet där han betonade vikten av att stå upp för europatanken och de europeiska värdena och inte ge vika för nationalism och populism. Det är ovanligt att höra sådana ord från europeiska ledare idag, men väldigt skönt. Jag tror att det kan bli ett bra ordförandeskap. Polackerna är väl förberedda, vet vad de vill och har många mycket duktiga tjänstemän och ministrar.

Jag ska hinna med ytterligare två resor till Polen innan semestern, nu på måndag och den 18-19 på informellt rådsmöte i Sopot. Sedan ska det bli skönt med några veckor ledigt. Barnen hade skolavslutning igår. Idas sommarvisa och den blomstertid nu kommer. Inte ett öga var torrt – bland föräldrarna.

Den senaste utvecklingen i det belgiska dramat är ett nytt dödläge 13 månader efter valet. Den tilltänkte premiärministern och kungens senaste förhandlare lade i veckan fram ett sista förslag för att bryta dödläget. Samtliga partier sade nej till det så nu verkar det inte finnas några fler vägar att utforska. Så nu talar allt för ett nyval i höst.