När världens blickar riktades mot USA i skuggan av den elfte september 2001 fängslades den svenska journalisten Dawit Isaak i Eritrea. Inget åtal har väckts mot honom och han har inte fått en rättegång. Han är enligt Amnesty International i dag den enda europeiska samvetsfången i världen.

Dawit är precis som jag från Göteborg och jag blev därför tidigt kontaktad av hans släkt och vänner och jag har sedan dess varit mycket engagerad i hans sak. Flera ansträngningar har gjorts från både EU och den svenska regeringens håll men nu har alltså tio år gått och Dawit är fortfarande fängslad. Detta är en ofattbart lång tid. Den knapphändig information vi har lyckats få vittnar om att Dawits hälsotillstånd är mycket dåligt och vi vet faktiskt inte ens om han fortfarande är vid liv idag.

Om några timmar hålls en manifestation i Europaparlamentet i Strasbourg där jag ska delta för att på nytt sätta ljuset på och uppmärksamma Dawit Isaaks fall. Det är ett initiativ från Olle Schmidt, som outtröttligt jobbar för Dawits sak i Europaparlamentet. Parlamentets talman Jerzy Busek och ledamöter från olika länder och partigrupper deltar också.

Jag har idag också bett EU:s höga representant Catherine Ashton att utse en person inom EU som på ett mer kraftfullt sätt ska samordna våra insatser och se över vilka medel som vi har till buds för att utöva påtryckningar på den Eritreanska regimen att frige Dawit Isaak.

Frige Dawit Isaak!