Dagen späckas av olika möten i Bryssel för min del. Jag har bland annat passat på att träffa den ryska justitieministern som är i Bryssel för toppmötet mellan EU och Ryssland. Vi pratade om de fortsatta stegen för att underlätta för ryska medborgare att resa till EU på kortare resor och om samarbetet för att komma åt organiserad brottslighet och korruption. Dessutom framförde jag vår oro över alla rapporter om valfusk och förhoppningen om att president Medvedev verkligen menar allvar med att utreda alla anklagelser. Jag antar att denna fråga också blir en viktig punkt på toppmötet.

Europeiska centrumet för kontroll av narkotika och narkotikamissbruk har idag tillsammans med Europol presenterat en ny rapport om amfetamin i Europa. Amfetamin är den näst största drogen efter kokain i EU. Trots detta vet vi idag mindre om amfetamin än om t ex heroin och kokain. Den nya rapporten erbjuder därför mycket intressant läsning om trenderna, användandet och smuggelvägarna inom och till Europa. Rapporten kommer förhoppningsvis att bidra till Europols arbete med att komma åt organiserade ligor som tjänar stora pengar på knarkförsäljning och smuggling. I veckan gjorde Europol, tillsammans med den spanska polisen, ett stort tillslag mot en liga som sysslade med smuggling av cannabis och sedelförfalskning. Ligan hade sitt säte i Spanien men opererade i 20 olika EU-länder. 25 personer greps vid detta tillfälle.

Ikväll blir det julfest med tjänstemännen i mitt DG, DG Home. Det är ett relativt litet DG om man jämför med andra DG:n på knappt 300 personer. Och de har verkligen slitit i år, vi har på bara detta år lagt fram 58 stycken olika förslag – och det under ett år som på mitt område har präglats mycket aktuella händelser som den arabiska våren, krisen i Grekland och attentaten i Norge. Dessutom har vi haft asylförhandlingarna, Schengenfrågor, oändligt antal visumförhandlingar mm mm. De har gjort en mycket stor insats det här året och förtjänar att snart få lite julledighet.