Jag har idag varit i Tallinn för att inviga den nya IT -byrån som ska se till att EU:s IT-system för att hantera Schengens informationssystem (SIS) och systemet med viseringar (VIS) fungerar tekniskt och smidigt. Här kan du läsa mitt tal.

Under dagen har jag också haft många andra möten, t ex med inrikesminister Ken Marti Vaher för att diskutera byråns etablering och aktuella frågor som asylpolitik och Schengenförhandlingarna. Dessutom hann jag med ett kort samtal med statsministern och en lunch med min gamle vän Toomas Ilves som är Estlands president. Vi var kollegor i Europaparlamentet 1999-2004 och jobbade mycket ihop i utrikesutskottet.

Estland är verkligen ett högdigitaliserat land, 99 % av invånarna gör sina bankärenden på internet, regeringen hade papperslösa sammanträden med ministrarna uppkopplade från olika fysiska platser redan 2000 och det mesta av samhällets service sker på internet. Landet är således väl lämpat att vara värd för IT-byrån.

De fruktansvärda morden i Toulouse visar igen på hur sårbara vi är mot extremister och hur viktigt det är att vi arbetar för att bekämpa våldsam radikalisering. Än en gång ser vi också det stora problemet med tillgången av vapen i EU. Jag sörjer offren och mina tankar är hos familjerna.