Intressant resa till Haag idag. Jag besökte Schiphol, världens fjärde största flygplats med nära 50 miljoner passagerare förra året och direktflyg till 274 destinationer. Varje år korsar 700 miljoner människor någon av EU:s 1800 gränsstationer till land, hav eller luft. Och antalet ökar. Då gäller det att hantera säkerhetskontroller på ett smart sätt. Det måste vara smidigt och enkelt för passagerarna att flyga.

Mitt besök rörde utvecklingen av gränskontrollerna på Schiphol och jag träffade Ad Rutten, Chief Operational Officer Schiphol Group och Are Swagerman KLM Senior Vice-President Security Services. De berättade om det system som man har infört på Schiphol för självbetjäning av passkontroll och automatiska kontroller för medborgare med multivisum . Smarta lösningar för att effektivisera resandet in och ut ur EU.

På flygplatsen satt jag också mer en stund med min holländske kollega Geert Leers för att diskutera ett antal frågor rörande asyl och Schengen. Vi har ju rådsmöte på torsdag så vi talade lite om det.

På eftermiddagen besökte jag en hearing om migration inom ramen för den så kallade Haagprocessen.  Jag höll ett tal om migrationens utmaningar och möjligheterVredespaleis i Haag, som på svenska blir fredspalatset (alltså inte vredespalatset🙂. I Fredspalatset ligger Internationella domstolen och the Hague Academie of International Law.