Möte med parlamentsutskott i Madrid

Möte med parlamentsutskott i Madrid

En vanlig vecka på kontoret i kommissionen är en ovanlig vecka. En vecka är alltid fylld med möten, intervjuer, besöksgrupper och resor. Det enda säkra brukar vara kommissionsmötet på onsdagsförmiddagarna på våning 13 i kommissionens högkvarter Berlaymont. Den här veckan inleddes dock med kommissionsmöte redan igår. På agendan stod för fjärde gången granskningen av medlemsstaternas ekonomi, den sk europeiska terminen. För Sverige noteras att man driver en tillväxtvänlig finanspolitik och har sunda offentliga finanser. Det finns dock problem och vi rekommenderade Sverige att dämpa hushållens låneökning och den privata skuldsättningen, ytterligare effektivisera bostadsmarknaden genom fortsatta reformer av hyressättningssystemet och underlätta övergången från utbildning till arbetsmarknad, bland annat genom en större användning av arbetsbaserad utbildning och lärlingsprogram.

Efter det hann jag med några timmars arbete på kontoret innan det bar av med flyg till Madrid. Här är jag nu och har haft ett trevligt frukostmöte med svenska ambassadören Cecilia Julin, en intervju med tidningen El Pais och två möten med ministrar – utrikesminister José Manuel García-Margallo och inrikesminister Jorge Fernández Díaz samt middag med min gamle vän från Europaparlamentet Inigo Mendez de Vigo. Vi har pratat om situationen i Ceuta och Melilla, migrationen över Medelhavet och gränskontrollerna vid Gibraltar. På eftermiddagen träffade jag även parlamentets utskott för inrikesfrågor kombinerat med EU-utskottet. Ikväll går tåget till Zaragosa där jag ska få ta emot Estrella de Europa, en utmärkelse från Zaragoza stad till personer som jobbar för mänskliga rättigheter. Det känns oerhört hedrande.
Efter det återvänder jag till Bryssel för att packa om väskan och bege mig till ministerrådsmöte i Luxembourg. Där kommer vi diskutera bland migrationen över Medelhavet och vad som hänt sedan olyckan i Lampedusa. En hel del har hänt men fortfarande är frågan om fler legala vägar och att alla länder bör ta emot kvotflyktingar en fråga som jag kommer att ta upp.