Möte med president Timofti

Möte med president Timofti

Idag åkte jag till Chisinau, huvudstaden i Moldavien, för första gången i min roll som handelskommissionär, men jag har varit där tidigare. I april förra året, fick jag äran att, som kommissionär för inrikesfrågor, ge visumfrihet till moldaviska medborgare. Sedan dess har hundratusentals kunna resa till EU utan det krångel och de kostnader som visumprocessen innebär. Detta är viktigt också för ökad handel.

Nu är jag i Moldavien för att ett år efter att ett frihandelsavtal började gälla mellan EU och Moldavien följa upp hur det har gått. Moldavien är med i det som kallas EU:s östliga partnerskap som innebär nära samarbete på en rad områden, inklusive handel. Handelsavtalet har inneburit minskade barriärer och en ökning av moldavisk export till EU, trots en i övrigt stapplande ekonomi.

Frihandelsavtalet är viktigt, eftersom mer än hälften av Moldaviens export går till EU, och det finns stor potential för tillväxt, nya jobb och modernisering i landet. Avtalet främjar också utländska investeringar som är välbehövda vitamininjektioner i den moldaviska ekonomin.

Men allt är inte guld och gröna skogar i Moldavien. Nyligen avslöjades en stor bankskandal där mycket pengar försvann under suspekta omständigheter. Landet är också utsatt för handelsrestriktioner från andra länder. Därför har tillväxten varit dålig och reformer av ekonomin och det politiska systemet har gått för långsamt. EU erbjuder teknisk och ekonomisk hjälp för att underlätta reformarbetet.

Idag och imorgon kommer jag att träffa bland andra presidenten, premiärministern, utrikesministern och ekonomiministern. Mitt budskap är att EU har ett starkt partnerskap med Moldavien, och att vi är glada för att frihandelsavtalet nu har varit på plats i ett år. Det finns också mycket kvar att göra, reformerna måste snabbas på och kampen mot korruptionen måste bli mer ambitiös. EU engagerar sig för alla länder i det östliga partnerskapet och vi skall göra allt vad vi kan för att främja en positiv utveckling i Moldavien.