Solar panel. Foto Flickr CC (Andreas Demmelbauer)

Solar panel. Foto Flickr CC (Andreas Demmelbauer)

För två år sedan, den 6 december 2013, införde EU skyddsåtgärder mot solpaneler från Kina, i form av minimipriser. Det gjorde även USA och Kanada. Skyddsåtgärden skulle upphöra efter två år, det vill säga idag den 7 december, om inte företag bett kommissionen att utreda hur situationen ser ut idag. De har europeiska solpanelstillverkare gjort, och eftersom de har bevisat att det är troligt att dumpning fortfarande pågår och/eller att de riskerar att skadas om åtgärderna tas bort, så har kommissionen inte något val utan måste genomföra en sådan översyn. Översynen innebär att skyddsåtgärderna förblir gällande tills saken är utredd.

Kommissionen har alltså en rättslig skyldighet att respektera gemensamma regler – jag kan inte strunta i dem och göra lite som jag själv tycker. Översynen är också reglerad och får ta max 15 månader, och då har vi inte bara att ta hänsyn till vad de klagande företagen anför, utan ska också väga in andra intressen, se hur marknaden har förändrats under de senaste åren och bestämma vad som gagnar Europeiska Unionens intressen i stort.

Det är olyckligt att denna utredningsplikt tolkas som om EU-kommissionen inte är klimatambitiösa. Europeiska konsumenter kan köpa solpaneler från Kina, och slutkunden har inte drabbats av prishöjningar trots infört minimipris. Vi har sett till att europeiska konsumenter även i fortsättningen kan köpa europeiska solpaneler genom att se till att marknaden inte helt kollapsat genom prisdumpningen på de kinesiska konkurrerande produkterna.

I Paris pågår COP 21 och där driver EU på för ett ambitiöst och bindande avtal. Just nu förhandlar även EU-kommissionen ett handelsavtal med 16 andra länder som skulle ta bort tullar helt från miljöteknik som t.ex. vindkraftverk och annan teknik för förnybarenergi och energieffektivisering för att stötta vägen mot ett klimatvänligt hållbart samhälle.