Idag släpper Unicef en mycket intressant rapport om barn som faller offer för människohandel i de nordiska länderna. Rapporten pekar bland annat på att det finns ett behov av bättre statistik kring människohandelns offer och att kunskapen bland t ex polis och andra myndigheter brister när det gäller att hjälpa barn som far illa.
Rapporten bekräftar många av de problem som vi ser även på europeisk nivå, och som vi försöker angripa från EU-kommissionens sida. Bara häromveckan presenterade vi en handlingsplan om hur vi ska få fram bättre information om brottsstatistik i Europa, där en av de brottstyper som vi prioriterar är just människohandel. Jag uppmanar alla medlemsländer att använda sig av de verktyg som vi har tagit fram och att också rapportera in uppgifterna.
Vi kan naturligtvis inte hjälpa offren genom att enbart samla in statistik och vi ser därför nu över hur vi kan förbättra det praktiska samarbetet mellan t ex polis och andra myndigheter, stärka offrens ställning och uppmuntra utbildningsinsatser. Trafficking är en av mina främsta prioriteringar under denna mandatperiod. Det är ohyggligt att denna slavhandel är så utbredd 2012.
Tillsammans med Myra Vassiliadou som är anti-trafficking koordinator och som jobbar under mig hoppas jag att vi i sommar kommer att kunna presentera en handlingsplan med förslag på åtgärder som medlemsländerna bör sjösätta för att förbättra situationen. Där tittar vi särskilt på situationen för barn.
Bara för ett par år sedan hade vi inte ens en gemensam definition av människohandel i EU, och straffen för dessa fruktansvärda brott skilde sig åt betydligt inom unionen. Samma brott kunde i ett EU-land straffas med 30 år medan det kunde ge 4 år i ett annat. Min första åtgärd som kommissionär var därför att se till att vi har en gemensam definition av begreppet människohandel och att detta brott också ska dömas lika allvarligt oavsett i vilket EU-land brotten begås.
All form av handel med människor är fruktansvärd. Än mer fruktansvärt är det när det handlar om ungdomar och barn som har mindre möjligheter att försvara sig och söka hjälp hos myndigheter. En av anledningarna till att människohandeln fortgår är naturligtvis att det är alldeles för lönsamt och att det är få som döms för den här typen av brott. I början av mars kommer jag att presentera ett förslag på hur vi bättre ska kunna komma åt kriminellas tillgångar och den långa och sega kampen mot slavhandlarna fortsätter.
5 kommentarer
Comments feed for this article
03 februari 2012 den 10:12
Patrik Engström
Men har inte alla EU-stater redan idag anslutit sig till en gemensam definition av människohandel i och med att de alla ratificierat Palermoeklarationen med sitt protokoll mot människohandel?
03 februari 2012 den 14:47
Camilla Hansson
Hej Patrik,
Ja, det stämmer att det i och med Palermoprotokollet fanns en definition som de undertecknande länderna anslutit sig till. Men den definitionen var inte bindande på samma sätt som ett EU-direktiv är, vilket innebar att det fanns olika definitioner i de nationella brottslagstiftningarna.
Med vänliga hälsningar,
Camilla Hansson
Cecilia Malmströms kabinett
07 februari 2012 den 16:39
Patrik Engström
Hej Camilla,
Det stämmer ju givetvis att traffickingprotokollets definition av människohandel inte är tvingande på samma sätt som ett EU-direktiv, även om länder som ratfificierar protokollet också är skyldiga att införa det i nationell lagstiftning. Min förhoppning är dock att den definition som föreslås i ett framtida EU-direktiv inte avviker från den globalt accepterade definitionen i protokollet. EU har tidigare skapat oklarhet i bekämpningen av just människohandel genom en avvikande definition av brottet.
Från den första Europolkonventionen fram tills det nya rådsbeslutet om Europol har organisationen arbetet efter en annan definition av människohandel än den som protokollet till Palermodeklarationen slår fast. När Europols definition av människohandel utvidgades i december 1998 till att också omfatta barnpornografi behölls den i övrigt avvikande huvudsakliga definitionen av brottet människohandel. Först i och med det nya rådsbeslutet om Europol som trädde i kraft 2010 sammanfäll (i stort) Europols definition av människohandel med protokollets.
Jag tycker att det är glädjande att EU-direktivets definition av människohandel nu i stort är identisk med den i protokollet, men noterar att direktivet inte inkluderar produktion, försäljning eller distribution av barnpornografi i definitionen. Denna brottslighet är inte heller inkluderad i protokollets definition, men väl i Europols definition.
Innebär nu detta att direktivet visserligen kommer att innebära att medlemsstaterna tvingas till en gemensam definition av människohandel i sin nationella lagstiftning, men att Europol kommer ha en annan definition?
Mvh
Patrik Engström
08 februari 2012 den 18:34
Camilla Hansson
Hej Patrik,
Vad gäller produktion, försäljning och distribution av sexövergreppsbilder på barn så finns det ett särskilt EU-direktiv för att motverka denna typ av brott: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0094:FIN:EN:PDF
Medlemsländerna implementerar både traffickingdirektivet och det ovan nämnda sexövergreppsdirektivet i den nationella lagstiftningen. Det samma gäller för Europol, de utgår alltså från båda direktiv.
Att stödja medlemsländerna och underlätta det brottsbekämpande arbetet för att bekämpa människohandel och förhindra sexuellt utnyttjande av barn är en högprioriterad fråga inom hela EU. Läs gärna Cecilias inlägg om Europols senaste tillslag mot ett stort nätverk som spred just barnövergreppsbilder: https://ceciliamalmstrom.wordpress.com/tag/sexuella-overgrepp-pa-barn/
Med vänliga hälsningar,
Camilla Hansson
Cecilia Malmströms kabinett
17 februari 2012 den 23:42
Nolltolerans
Människohandel = människosmuggling = illegalt invandring.
Cecilia Malmström kämpar aktivt mot illegal invandring.